Vitaminas D – saulės vitaminas, nes organizme susidaro tiesioginiems ar atsispindėjusiems saulės spinduliams liečiant odą. Maisto produktų, kuriuose būtų šio vitamino, nėra daug – pirmiausia tai lašiša, skumbrė, sardinės, kiaušinio trynys, sviestas, kepenys, ikrai. Jau seniai yra žinoma, kad šis vitaminas svarbus motinos ir kūdikio sveikatai, įskaitant kaulus ir imuninę sistemą. Taip pat veikia daugybę ląstelių dauginimosi, augimo, diferenciacijos veiksnių, saugo DNR nuo pažeidimo ir mutacijos, todėl vis dažniau siejamas su įvairiomis onkologinėmis ligomis.

 

VITAMINAS D PADEDA PASISAVINTI KALCĮ

Vitaminas D padeda organizmui geriau pasisavinti kalcį, stabdo jo šalinimą iš kaulinio audinio. Kalcis – pagrindinis kaulų struktūrinis komponentas. O žmogaus kaulai greičiausiai auga šiais laikotarpiais:

  • motinos įsčiose prieš gimimą,
  • kūdikystėje,
  • brendimo laikotarpiu.

Štai kodėl ir nėščiajai, ir žindančiai motinai, ir augančiam kūdikiui bei vaikui ypač svarbu užtikrinti pakankamą kalcio kiekį organizme.

! Jei moteris šio mikroelemento su maistu gauna nepakankamai, kraujyje jo trūksta, tuomet jis atpalaiduojamas iš kaulų (atsiranda kaulų retėjimo rizika).

Australijos tyrime daugiau kaip trečdaliui tirtų nėščiųjų trūko vitamino D, Jungtinėje Karalystėje – beveik pusei nėščiųjų. (tavovaikas.lt)

AR VISOMS NĖŠČIOSIOMS IR ŽINDYVĖMS REKOMENDUOJAMA VARTOTI VITAMINĄ D?

Nėščiosioms vitamino D poreikis padidėja – kalcio reikia jau dviems. Didžiosios Britanijos The National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE) rekomenduoja nėščiosioms ir žindyvėms vartoti 10 mikrogramų (arba 400 vienetų) vitamino D papildomai kasdien, o sveikatos priežiūros darbuotojai turi informuoti visas nėščiąsias apie vitamino D svarbą jų pačių ir būsimai kūdikio sveikatai.

„Kaip tai siejama su žindymu? Vaikams gali trūkti vitamino D, nes jo trūksta pačioms motinoms, o kūdikiai mažai būna saulėje. Todėl šios dilemos sprendimui JAV mokslininkai siūlo motinoms vartoti dideles vitamino D dozes.“ (vitaminasd.lt)

AR TIKRAI TRŪKSTA VITAMINO D?

Žindydama ir rūpindamasi savo kūdikio sveikata, mama neturėtų pamiršti rūpintis ir savo sveikata. Todėl, tardamiesi su gydytoju dėl vitamino D skyrimo kūdikiui, būtina pasitarkite ir dėl vitamino D vartojimo žindyvei. Nėštumo metu, po gimdymo ir žindymo periodu galite atlikti kraujo tyrimą vitamino D trūkumui įvertinti. Rekomenduojama tyrimą atlikti visai šeimai.

Sveikatos mokslų universiteto Endokrinologijos klinikoje atliktas tyrimas parodė, kad „optimalus vitamino D kiekis nustatytas tik 13 proc. kraujo tyrimą atlikusių asmenų“, „Lietuva yra vitamino D deficito šalis, nes mes gyvename tokioje geografinėje zonoje, kurioje trūksta saulės.“ (vitaminasd.lt)

KODĖL MANO KŪDIKIUI REIKIA VITAMINO D?

  • Pirmuosius 12 mėnesių kūdikiai auga labai greitai ir turi didesnį vitamino D poreikį, kad susiformuotų stiprūs kaulai.
  • Kūdikio oda yra labai jautri ir labiau saugoma nuo tiesioginės saulės šviesos – pagrindinio vitamino D šaltinio.
  • Kūdikio maiste (motinos piene, mišinėlyje ar kietajame maiste) gali būti nepakankamas kiekis vitamino D.

Siekiant užtikrinti, kad visi kūdikiai gautų pakankamą kiekį vitamino D, gydytojai rekomenduoja duoti vitamino D3 skystu pavidalu visiems kūdikiams nuo gimimo iki 12 mėnesių amžiaus. Kiek skirti vaikučiui vitamino D, sprendžia jį prižiūrintis gydytojas. Tai priklauso nuo kūdikio sveikatos rodiklių, raumenų tonuso, metų laiko. Per dieną turėtų būti duodama viena dozė, svarbu tai daryti kasdien, nepriklausomai nuo to, ar kūdikis žindomas, ar maitinamas mišinėliais, ar kietuoju maistu.

Medicinos diagnostikos ir laboratorinių tyrimų asociacijos valdybos pirmininkė, gydytoja Eglė Marciuškienė aiškina, kad neatsakingai duodami vitamino D preparatų kūdikiams ir neatlikdami tyrimų, jauni tėvai savo kūdikius nuodija. “Labai gerai, kad daugelis tėvų savo kūdikiams duoda vitamino D preparatų. Tačiau blogai, kad savo kūdikiams neatlieka vitamino D tyrimo ir nekontroliuoja šio vitamino kiekio." (medpraktika.lt)

 

 

Viršelio nuotrauka © www.lovetaza.com