Kojų venų varikozės profilaktika nėštumo metu. Asmeninė Miglės patirtis

Kojų venų varikozės profilaktika nėštumo metu. Asmeninė Miglės patirtis

Laukiantis nėščiąją gali varginti nemalonūs pojūčiai kojose: kojų tinimas, sunkumas, raumens „deginimas“, mėšlungis ar dilgčiojimas. Šie simptomai signalizuoja apie paslaptingą ligą – kojų venų varikozę arba vadinamąjį kojų venų išsiplėtimą.

Venos išsiplečia ne visoms nėščiosioms, tačiau nėštumas yra vienas iš pagrindinių rizikos veiksnių. Taip nutinka ir dėl hormoninių pokyčių, ir dėl augančio vaisiaus spaudimo dubens srityje: pasunkėjus kraujo nutekėjimui venomis, gali sutrikti veninių vožtuvų veikla.

Taigi trumpai apžvelgsime, kaip pasireiškia venų varikozė nėščiosioms ir kokių profilaktinių priemonių reikėtų imtis, kaip padėti sau, jei skauda kojas, ir kaip nejausti tiek fizinio, tiek psichologinio diskomforto. Galiausiai, koks gydymas yra taikomas nėštumo metu ir kada reikėtų kreiptis pagalbos.

 

Pagrindiniai rizikos veiksniai

Venų varikozės atsiradimo priežastys iki galo neaiškios, tačiau galima išskirti keletą venų išsiplėtimą skatinančių rizikos veiksnių:

  1. paveldimumas,
  2. stovimas ar sėdimas darbas,
  3. staigus svorio kitimas,
  4. dažnas buvimas karštoje aplinkoje,
  5. hormoniniai pokyčiai
  6. nėštumas.

Kojomis reikėtų ypač rūpintis, jei venų vožtuvų nepakankamumas yra paveldėtas iš vieno iš tėvų. Kai laikas tarp nėštumų trumpas, venų sienelės nespėja atgauti reikalingo elastingumo, o tai skatina ligą. Išsiplėtusiomis venomis skundžiasi kas trečia–penkta nėščioji ar neseniai gimdžiusi moteris. Vienaip ar kitaip, laikantis tinkamo režimo, ligą stebint ir prižiūrint, galima išvengti jos sukeliamų negalavimų ir gyventi visavertiškai.

 

Kojų venų varikozė nėštumo metu ir jos požymiai

Kojų venų varikozės požymiai:

  • sunkumas kojose (ypač antroje dienos pusėje);
  • kojų tinimas;
  • dilgčiojimas ar mėšlungis;
  • raumenų „deginimas“;
  • palengvėjimas palaikius iškeltas kojas;
  • paviršinio venų tinklo išryškėjimas.

Jau nėštumo pradžioje hormonai pradeda veikti venas, net jei jokių simptomų nėščioji nejaučia. Kaip tai atsitinka?

Teigiamas nėštumo testas parodo padidėjusį hormono hCG kiekį kraujyje, signalizuojantį, kad moteris yra nėščia, todėl kurį laiką nereikės ovuliacijos. Į šį signalą atsiliepia kiaušidės ir ima gaminti daugiau hormono progesterono. Progesteronas yra reikalingas gimdos gleivinei suvešėti: kad ji taptų tinkama gemalui prisitvirtinti. Vėliau, ir iki pat gimdymo, progesteroną gamina placenta ir taip padeda palaikyti gimdą ramybės būklės.

Progesteronas atpalaiduoja ne tik gimdoje, bet ir visų venų sienelėse esančius lygiuosius raumenis. Kitaip tariant, vyraujant progesteronui, kinta venų sienelių tonusas: silpnėja jų raumeninis elastinis sluoksnis. Kadangi nėštumo metu kojoms tenka nemažas krūvis, venos jo neatlaiko ir ima plėstis. Didėjant veninio kraujo slėgiui, kraujas sunkiau nuteka ir ima kauptis kojose. Todėl dienos pabaigoje gali būti jaučiamas kojų sunkumas ar tinimas – tai ir yra venų varikozės požymiai.

Be šių pokyčių, sparčiai didėjantis vaisius spaudžia dubenį ir taip dar labiau apsunkina kraujo nutekėjimą venomis. Spaudimą didina ir pakitęs cirkuliuojančio kraujo tūris. Venos plečiasi, jų vožtuvai tampa nesandarūs, susikaupia pernelyg daug kraujo. Kojos sunkėja, tirpsta, atrodo, lyg po jas bėgiotų skruzdėlės. Šiuo metu gali išryškėti paviršinis venų tinklas ar tinti blauzdos – tai jau progresuojanti venų varikozė.

Reikia pasakyti, kad kojų sunkumas dar ne visada reiškia varikozę. Tačiau, jei sunkumas vargina antroje dienos pusėje, o pakėlus kojas aukščiau ar pagulėjus praeina, tai jau aiškus varikozės požymis.

Profilaktinės priemonės

KOMORESINĖ TERAPIJA. Neintervencinis, tausojantis, dažniausiai nėščiosioms rekomenduojamas varikozę pristabdantis būdas yra kompresinė terapija. Galima dėvėti kompresines kojines arba kompresiją sukurti elastiniais tvarsčiais. Dėl kojinių kompresijos klasės pasitarkite su gydytoju. Kojines pirkite tik vaistinėje ar ortopedinių prekių parduotuvėje. Jei naudositės elastiniu medicininiu tvarsčiu, vynioti jį reikia nuo pėdos centro specialiu būdu į viršų: iš dalies apvijas dengiant vieną ant kitos. Stipriausia kompresija, kaip ir dėvint kompresines kojines, turi būti formuojama ties čiurna. Paprašykite slaugės ar kineziterapeutės, kad pademonstruotų, kaip užsimauti kojines ar užsirišti tvarstį, kad jaustumėtės patogiai.

Taikyti kompresiją reikėtų tuo metu, kai kraujotaka yra stabilizuota: rytais po nakties miego, dar neišlipus iš lovos. Dieną – pagulėjus ar palaikius šiek tiek aukščiau pakeltas kojas (kiek pavyksta pakelti). Nors procesas gali būti imlus laikui ir šiek tiek varginantis, ypač padidėjus pilvui, tačiau kompresinės terapijos privalumus pajusite labai greitai: kojos nebus tokios sunkios, nekankins skausmas, galėsite ilgiau vaikščioti ir būsite geresnės nuotaikos.

REGULIARUS MANKŠTINIMASIS. Nepakeičiamas kojų varikozės „vaistas“ yra reguliarus mankštinimasis. Ir pasivaikščiojimas, ir namuose atliekama mankšta gerina kraujo apytaką, aktyvina širdies darbą ir veikia kojų venų kraujotaką. Jei kojas skauda dažnai, rinkitės kojoms spaudimo nesukeliančius pratimus: tai pratimai gulint, vandenyje, tempimo pratimai ir kt. Išbandykite pėdų masažą ar kontrastinį dušą: vėsaus vandens srove lengvai pamasažuokite pėdas ir blauzdas.

POILSIS KOJOMS. Stenkitės stebėti savo kojų režimą: labiausiai kojų venoms kenkia ilgas sėdėjimas ir ilgas stovėjimas, todėl vis kaitaliokite padėtį. Atsisakykite sėdėjimo sukryžiavus kojas – tokia sėdėsena itin sunkina kraujotaką. Jei įmanoma, kas tris valandas pailsinkite kojas pakeldama jas aukščiau.

Saugokite kojas nuo per didelio krūvio, įtampos. Gerai išsimiegokite. Jei pavyksta, miegokite šiek tiek pakeltomis kojomis (galite padėti jas ant pagalvės). Miegant ant kairiojo šono, sumažėja apatinių venų galūnių spaudimas. Galite pasiramstyti pagalvėlėmis, kad atrastumėte tinkamą poziciją. Nuo ketvirto nėštumo mėnesio patartina naudoti dubens organų slėgį sumažinantį specialų nėščiosios diržą.

SVEIKA MITYBA IR PAKANKAMAS SKYSČIŲ SUVARTOJIMAS taip pat svarbus kojų sveikatai. Per dieną išgerkite pakankamą kiekį skysčių – iki 2 litrų. Venkite maisto, nuo kurio užkietėja viduriai. Vartokite produktų, kuriuose daug skaidulų.

PAGALBA. Prireikus prašykite pagalbos. Apie savo savijautą kalbėkitės ir su šeima, ir su draugais. Niekada su tokia problema nesusidūrę žmonės gali nesuprasti, kaip jaučiatės, bet visada gali padėti tai supratę: pavėžėti ar pagaminti maisto. Fizinis savęs ribojimas neturi tapti psichologinio diskomforto priežastimi.

 

Kaip gydoma kojų venų varikozė?

Venų varikozė yra gydoma tiek vaistais, tiek chirurgiškai. Kiekvienas atvejis vertinamas individualiai atsižvelgiant į varikozės išplitimą ir stadiją. Pastebėjus pirmuosius varikozės požymius reikėtų pasikonsultuoti su prižiūrinčiu gydytoju, kuris nuspręs dėl tolesnių konsultacijų ir medikamentinio gydymo. Norisi priminti, kad diagnostiniai metodai šiandien yra stipriai patobulėję, o operacijos lazeriu arba specialiais klijais gali būti atliekamos ir nėštumo metu. Todėl nelaukite nėštumo pabaigos ir aktyviai konsultuokitės visais jums kylančiais klausimais.

Namuose, siekiant palengvinti kojų būklę, gali būti naudojamas nereceptinis vaistas – heparino gelis, gerinantis vietinę mikrocirkuliaciją, mažinantis patinimą, pasižymintis uždegimą slopinančiu poveikiu.

 

Asmeninė Miglės istorija

„Pirmuosius kojų venų varikozės simptomus pajutau antrojo nėštumo antrajame trimestre. Tuomet ir pasigailėjau, kad nesiėmiau jokių prevencinių priemonių pirmojo nėštumo metu – juk turėjau paveldimumą iš tėčio pusės.

Pradėjau dėvėti kompresines kojines. Jos padėjo. Kadangi laukiausi vasarą, vyraujant karščiams, įprastas mano aprangos derinys, pamenu, atrodė taip: juodos kompresinės kojinės, nėščiosios pilvas ir vasarinė suknelė. Pamenu, žmonės klausdavo, kodėl taip apsirengiau, ar man nekaršta.

Bet tuo metu išbandžiau visus būdus, kad tik „susigrąžinčiau“ savo kojas. Be kompresinių kojinių padėdavo šaltas dušas ar kojų jų mirkymas vėsiame ežero vandenyje. Kojas puikiai gaivindavo ir tam skirtas gelis „Lioton“: naudojau jį šalia savo įprastinės kūno higienos, o savaitgaliais gelis „keliaudavo“ kartu su manimi.

Tą vasarą, liaudiškai tariant, kojos buvo kaip kaladės. Vėliau perskaičiau apie tokį reiškinį, kai žmonės psichologiškai atsisieja nuo tam tikros netinkamai funkcionuojančios savo kūno dalies. Pajutau, kad taip vyksta su mano kojomis. Net neprisimenu, kaip išlaukiau tą laikotarpį – iki rudens, kai oras atvėso ir kai pagimdžiau.

Po antrojo gimdymo buvo suplanuota venų operacija. Viskas pavyko sėkmingai. Pradėjau mėgautis ilgesniais pasivaikščiojimais, buvimu gryname ore. Sugrįžo aktyvus socialinis gyvenimas.

Kiek teko domėtis, ne visas mano drauges nėštumo metu kankino išsiplėtusios venos. Vienos ir po kelių nėštumų, netaikydamos profilaktikos, jaučiasi puikiai: bėgioja, laksto, dirba. Kitoms venų varikozė pasireiškė: reikėjo gydyti vaistais ar operacija. Matyt, tai individualu. Vertindama savo atvejį, supratau, kad jei būčiau kojomis pasirūpinusi anksčiau, liga nebūtų taip progresavusi.

Todėl dabar patariu dažniau tikrintis kraujagyslių sveikatą, o pajutus pirmuosius simptomus keliauti pas gydytoją, kad vėliau, vaikams paaugus, galėtumėte džiaugtis nevaržomu judėjimu ir laisve rinktis maršrutus.“

 

@Nėštumokalendorius, VšĮ „Mediapressa“, © naudoti tik gavus raštišką sutikimą.
 Viršelio nuotrauka @Unsplash.

Kaip judėti pasikeitus nėščiosios svorio centrui. Su specialiste Viktorija Aleknavičiene