TIK NE PER MAŽAI VANDENS!

kiek-gerti-nesciai

TIK NE PER MAŽAI VANDENS!

Niekam nekelia abejonių teiginys, kaip gyvybiškai svarbu visą nėštumo laikotarpį vartoti pakankamai vandens. Tai turi įtakos tiek nėščiosios, tiek kūdikio sveikatai. Panagrinėkime, kodėl tai taip svarbu ir kaip įsitikinti, ar kasdien suvartojate reikiamą vandens kiekį.

 

 

Pagalbininkas tavo besilaukiančiam kūnui

Kodėl vanduo toks svarbus, ypač nėštumo metu:

– vanduo sudaro 60–70 proc. žmogaus organizmo – daugiausia jo yra kraujyje, raumenyse, plaučiuose, smegenyse;

– vanduo reguliuoja kūno temperatūrą;

– vanduo padeda pernešti deguonį į ląsteles, mitybines medžiagas į gyvybiškai svarbius organus, pašalinti nereikalingus apykaitos produktus, saugo sąnarius;

– vanduo organizme naudojamas gyvybinėms funkcijoms atlikti – kvėpavimui, prakaitavimui ir virškinimui;

– jei organizmas nuolat nėra aprūpinamas šviežiu vandeniu, jis turi naudoti esamas atsargas, kad gyvybiškai svarbių funkcijų veikla nenutrūktų. Organizmas yra „protingas“, jis tokiu atveju pirmenybę teikia smegenų aprūpinimui, todėl trūkstant vandens gali sutrikti kitų organizmo sistemų aprūpinimas;

– vanduo tiesiog padeda kūnui lengviau susidoroti su hormoniniais ir fiziologiniais pokyčiais per visą nėštumo laikotarpį.

 

 

Kiek reikia gerti nėščiosioms?

Nėščiajai rekomenduojama per dieną išgerti nuo aštuonių iki dešimties stiklinių vandens ar kitų skysčių.

Dar daugiau skysčių reikėtų, jei nėštumo metu atostogaujate karštoje klimato zonoje, kalnuose arba daug sportuojate. Be abejo, moterys yra skirtingos, todėl nereikia nerimauti, jei neišgeriate šio standartiškai rekomenduojamo kiekio, o kiti požymiai nerodo vandens trūkumo jūsų organizme.

Neišsigąskite tokio iš pažiūros didelio rekomenduojamo vandens kiekio.

Į šiuos skysčius įskaičiuokite:

  • pieną (jei jo nevartojate – augalinį pieną: avižų, ryžių, sojų, migdolų ar kitą);
  • vaisių arba daržovių sultis (vaisių sultimis piktnaudžiauti nederėtų – jose gausu cukrų ir papildomų kalorijų, todėl rekomenduojama išgerti ne daugiau kaip stiklinę vaisių sulčių per dieną);
  • žolelių arbatą (atkreipkite dėmesį, kad yra žolelių, kurių vartoti nėštumo metu nerekomenduojama);
  • sriubą;
  • jogurtą;
  • kitus nealkoholinius, negazuotus gėrimus.

 

 

Kaip atpažinti, kad trūksta vandens?

Vandens trūkumo požymiui nėštumo metu:

– šlapinimasis mažiau nei tris kartus per dieną;

– šlapimas tamsus ir aštraus kvapo;

– burnos ir akių gleivinės džiūvimas;

– vidurių užkietėjimas. Nėštumo metu moters organizme padidėja hormono progesterono kiekis, kuris atpalaiduoja virškinimo trakto raumenis, o tai reiškia, kad maistas per virškinimo traktą juda lėčiau. Žarnynas stengiasi išsaugoti kiekvieną vandens lašą, gautą su maistu, todėl žarnose susidaro kamščiai;

– hemorojus;

– silpnumas, galvos svaigimas, galvos skausmas;

– mėšlungis;

– rytinis pykinimas (kai kurie šaltiniai teigia, kad rytinis pykinimas išsivysto dėl nepakankamo vandens vartojimo);

– troškulio pojūtis (klaidinga galvoti, jog gerti reikia tik pajutus troškulį! Kai jaučiatės ištroškusi, yra per vėlu – jūsų organizmas jau dehidratuoja! Taigi gerti reikia dar nejaučiant troškulio);

– trečiojo nėštumo trimestro metu skysčių trūkumas gali sukelti stiprius gimdos susitraukimus, kraujavimą ir net priešlaikinį gimdymą.

 

Neretai besilaukiančios moterys vengia gerti daug skysčių, nes bijo, kad vanduo užsilaikys organizme, lems tinimus. Paradoksalu, tačiau skysčių užsilaikymas organizme ir tinimas atsiranda būtent dėl per mažo skysčių vartojimo!

Jūsų kūnas, gaudamas per mažai skysčių, stengiasi apsisaugoti nuo dehidratacijos kaupdamas ir užlaikydamas organizme esančius skysčius. Taigi, patikėkite, kad ir kaip keistai skambėtų, bet kulkšnių patinimą sumažins didesnis išgeriamo vandens kiekis.

Būtina susirūpinti ir kreiptis į savo gydytoją, jei patinimas atsiranda staigiai ir yra labai žymus – tai gali būti preeklampsijos požymis. 

 

 

 

Kaip išgerti tiek, kiek reikia?!

Jei nėštumo metu kamuoja pykinimas arba tiesiog nemėgstate gerti vandens, dešimt stiklinių per dieną gali pasirodyti neįveikiamai daug. Neišsigąskite ir pasinaudokite patarimais, kaip lengviau kasdien suvartoti reikiamą vandens kiekį, kad tai nevargintų:

– visur su savimi turėkite vieno litro talpos vandens buteliuką ir dienos metu dažnai gurkšnokite iš jo; tai ir puikus būdas save stebėti, kiek vandens išgeriate;

– jeigu jums reikia griežtesnės kontrolės, investuokite į gertuvę su žymėmis, nurodančiomis, kiek turėtumėte išgerti tam tikru paros metu;

– naudokite išmaniojo telefono programėlę (jų yra visokių), kad galėtumėte stebėti, kiek išgėrėte per dieną;

– sugalvokite sau kasdienių rutininių veiksmų, kuriuos susiesite su vandens atsigėrimu. Pavyzdžiui, kiekvieną sykį, kai užeinate į vonios kambarį, išgerkite stiklinę vandens;

– jei galite (nepykina), rytais tik atsibudusi išgerkite didelę stiklinę vandens; tą patį darykite prieš kiekvieną valgymą;

– paskaninkite vandenį šaldyto vandens ledukais;

– jei jums nemalonus paprasto vandens skonis, paskaninkite jį riekele citrinos, žaliosios citrinos, agurko, arbūzo ar persiko skiltele, uogomis, mėtų, bazilikų lapeliais, įtarkuokite imbiero šaknies;

– pabandykite užsišaldyti ledo kubelių ir juos čiulpti; taip pat galima užsišaldyti arbūzo ar meliono vaisiaus kubelių ir juos nedideliais kiekiais sučiulpti dienos metu;

– galbūt jums patiktų gerti kokosų vandenį – tai puiki alternatyva paprastam vandeniui;

– apsvarstykite galimybę investuoti į vandens filtrą, galbūt pajusite, kad vanduo tapo skanesnis.

– jei pakankamai vandens išgeriate dienos metu, atsibudus naktį gerti specialiai skaičiuojant vandens normą tikrai nereikia. Nėštumo metu ir taip padažnėję naktiniai atsibudimai dėl spaudžiamos šlapimo pūslės sukeltų daugiau nepatogumų nei naudos.

 

 

 

Nuotrauka @ Style blue print

Tekstas prischologės Elzės Gerdvilienės @Nėštumokalendorius, VŠĮ „Mediapressa“, © naudoti tik gavus raštišką sutikimą

 

 

Rašyti komentarą