Kūdikio lavinimas namuose per žaidimą
Teksto autorė edukologė, socialinių mokslų daktarė Jovita Starkutė
Pirmosios kūdikio gyvenimo savaitės ir mėnesiai – ypatingas laikas, kai formuojasi ne tik mažylio kūnas, bet ir jo ryšys su pasauliu. Nors atrodo, kad kūdikis dar tik miega ir valgo, iš tiesų jis jau aktyviai mokosi – klausosi balsų, reaguoja į prisilietimus, stebi veidus ir šypsenas. Būtent paprasčiausi kasdieniai momentai tampa svarbiausiais lavinimo žaidimais: kalbėjimas, glostymas, švelnūs judesiai, akių kontaktas. Žaisdami su savo mažyliu tėvai ne tik stiprina tarpusavio prieraišumą, bet ir padeda jam pažinti aplinką, ugdyti pojūčius bei patirti saugumą.

| VEIKLA | APRAŠYMAS | |
| 1 mėnuo | „Kuo daugiau prisilietimų ir šypsenų“ (prieraišumui stiprinti) | Pirmą mėnesį rekomenduojame kuo daugiau su kūdikiu bendrauti balsu, žvilgsniu, mimikomis ir prisilietimais, kuo daugiau myluokite, lieskite, glostykite ir nešiokite savo mažylį, kad jis justų jūsų širdies plakimą ir šilumą, matytų nuolatinę šypseną. Mama ir tėtis, jų kūno dalys pirmą mėnesį kūdikiui yra geriausi žaislai ir pažinimo šaltinis, todėl švelniais judesiais glostykite rankytes, kojytes ir kitas kūno dalis, suimkite kūdikio rankytes ir plokite delniukais, išskėskite rankytes ir vėl suglauskite, sukryžiuokite, minkite kūdikio kojytėmis „dviratuką“, kutenkite padukus ir čiupinėkite kojų, rankų pirštukus. |
| 2 mėnuo | „Jau daug aš matau“ (regėjimui lavinti) | Antrą mėnesį kūdikis geriausiai skiria daiktų kontūrus, pastebi formos, spalvos, dydžio naujumą, jo dėmesį labiausiai patraukia juodai balti kontrastai, lenktos linijos ir tiesių linijų perėjimas į lenktas, pastebi, geba ilgesnį laiką apžiūrinėti ryškius daiktus. Todėl kūdikio regėjimui skatinti naudokite juodos ir baltos spalvos vaizdinius – ant balto lapo nupieškite juodą didelį apskritimą, kvadratą, įvairias linijas ir pan. ir pakabinkite kūdikiui prieinamoje stebėti vietoje. |
| 3 mėnuo | „Kukū, kur tu?“ (emociniams įgūdžiams formuoti) | Trečią gyvenimo mėnesį mažasis atpažįsta tėčio ir mamos veidus, šypsosi kalbinamas, myluojamas. Į pažįstamus ir jam mielus žmones reaguoja visu kūnu: veido mimika, rankų, kojų judesiais, garsais. Norimų žaislų ar daiktų siekia abiem rankomis, todėl pats įdomiausias žaidimas yra „kukū“. Mama užsidengia veidą rankomis ar skarele ir staiga pasirodo plačiai šypsodamasi – kūdikiui tai suteikia be galo daug malonių emocijų. |
| 4 mėnuo | „O kas čia toks didelis?“ (pažinimo įgūdžiams ugdyti) | Ketvirtą mėnesį kūdikis tampa smalsus ir guvus, geba greitai ir laisvai sukioti galvą į visas puses, pradeda vartytis – gali apsiversti nuo pilvo ant šono arba ant nugaros, žaislus ima visa plaštaka. Todėl didelis pripūstas balionas gali būti vienas įdomiausių žaislų, kurį norėsis paliesti, pastumti, o kadangi jis atšoks ir pajudės į priekį, vėl norėsis paliesti. Taip pat balioną galite pritvirtinti prie rankytės ir kojytės ir jis kilnosis kūdikiui judant. |
| 5 mėnuo | „O kas čia?“ (pažinimo įgūdžiams ugdyti) | Matomoje kūdikiui pasiekiamoje vietoje pritvirtinkite nedidelį veidrodį, kad jis bet kada galėtų prišliaužti, žiūrėti ir tyrinėti save. Šiame amžiaus tarpsnyje kūdikis su atvaizdu vis dar žaidžia kaip su kitu kūdikiu – nusišypso, slepiasi, bando paliesti, duoti žaislą, paprašytas pradeda rodyti savo akytes, nosį ir daugiau kūno dalių arba atkartoja suaugusiųjų rodymus. Veidrodį naudokite kasdieniams žaidimams su vaiku: abu žiūrėkite į veidrodį, šypsokitės, rodykite mimikas, užsidėkite kepurėlę ar skarelę jūs, tuomet uždėkite kūdikiui ir nuimkite būdami prie veidrodžio. Jūsų atvaizdas ir kasdieniai žaidimai padės atvaizdą veidrodyje susieti su savimi pačiu. |
| 6 mėnuo | „Kas čia per ežiukas?“ (smulkiajai motorikai lavinti) | Šiuo laikotarpiu kūdikis sąmoningai ima žaislą, perima jį iš vienos rankos į kitą, todėl rekomenduojame pasiimti masažinį ar kokį kitokį grublėtą kamuoliuką, telpantį į vaikučio delniuką. Įdėkite kamuoliuką tarp delniukų, suspauskite, rankytėmis ridenkite ir darykite sukamuosius judesius, kamuoliuką laikykite pirštų galiukais ir spauskite masažuodami pirštų pagalvėles, meskite kamuoliuką ir žiūrėkite, kur krinta, stenkitės pagauti. |
| 7 mėnuo | „Oho, koks garsas!” (klausai ir smulkiajai motorikai lavinti) | Į tuščią buteliuką įberkite pupų. Buteliuko kamštelį tvirtai užsukite, dėl papildomo saugumo užklijuokite jį, kad vaikas neatsuktų. Septynių mėnesių amžiaus vaikas noriai žaidžia su grojančiais ar garsus skleidžiančiais žaislais. Taria balsius ir priebalsius, tokius kaip „ba, ma, pa, da“, kartoja juos: „ba-ba, ma-ma, pa-pa, da-da“. Stengiasi mėgdžioti garsus ir jų seką, todėl žaisdami su pupų buteliuku skatinkite vaikų kalbos raidą, džiugiai pakartokite mažylio tariamus garsus, kurkite garsus ir jų sekas, trumpas daineles, skatindami vaiką bandyti atkartoti. Jei turite du ar daugiau buteliukų, duokite juos į abi rankas, kadangi tokio amžiaus vaikai jau geba išlaikyti po vieną daiktą abiejose rankose. |
| 8 mėnuo | „Kas čia blizga?“(regėjimui lavinti, dėmesio koncentracijai ugdyti) | Pasigaminkite buteliukus su namuose rastais smulkiais, vaikui įdomiais atributais (blizgučiais, sagomis, karpytais šiaudeliais ir pan.). Tai puiki priemonė vaiko regėjimui lavinti, dėmesio koncentracijai ir susikaupimui ugdyti. Pabandykite žaisti su mažyliu paslėpdami buteliuką. Tokio amžiaus vaikai mėgsta ieškoti dingusio daikto, jeigu matė, kaip jis buvo slepiamas. Aštuonių mėnesių kūdikis pradeda skirti, kiek yra vienas ir daugiau negu vienas, todėl galite mokyti dėliodami ir skaičiuodami buteliukus. Tai bus puiki priemonė ir mokymuisi skaičiuoti. |
| 9 mėnuo | „Kas čia taip juda?“ (tyrinėjimui skatinti) | Tyrinėjimui skatinti rekomenduojame pasigaminti maišelius su įvairiausiais dalykais (vandeniu, kruopomis, dušo žele ir kitomis medžiagomis, kurias tik rasite namuose). Į užspaudžiamą maišelį įdėkite stambių kruopų ir įpilkite dušo želės, aliejaus arba skystų dažų. Stipriai užspauskite ir užklijuokite lipnia juosta. Pagamintą sensorinį maišelį priklijuokite prie grindų, staliuko ar sienos, kad vaikui būtų patogu tyrinėti, stumdyti, liesti, gniaužyti. Devynių mėnesių kūdikiai nykščiu ir smiliumi geba stumdyti mažus daiktus, nes nori juos paliesti. |
| 10 mėnuo | „Kodėl taip šlapia?“ (pažinimo įgūdžiams lavinti, pojūčiams stimuliuoti) | Paimkite tvirtą gilų indą ir įpilkite į jį vandens, sudėkite įvairių saugių daiktų ar žaislų. Dešimties mėnesių kūdikis griebia daiktus nykščiu ir rodomuoju pirštu, todėl įvairių dydžių daiktai bei žaislai vandenyje padės žaismingai lavinti šį gebėjimą. Tokio amžiaus vaikais aktyviau tyrinėja daiktus ir vis rečiau kiša juos į burną, labiau čiupinėja ir liečia, todėl galite įdėti ir skirtingų paviršių daiktų, kartu juos apžiūrėti, įvardyti pojūčius ir labai smagiai pasiteškenti. |
| 11 mėnuo | „O kaip paimti?“ (pažinimo įgūdžiams lavinti, kritinio mąstymo įgūdžiams formuoti) | Ant staliuko, grindų, padėklo ar sienų spalvota lipniąja juosta priklijuokite įvairių aplinkoje rastų daiktų ir žaislų. Leiskite vaikui pirštukais juos visus nulupti. Vienuolikos mėnesių kūdikis aktyviai tyrinėja, iš ko sudaryti daiktai, suvokia, kaip siekti tikslo. Drauge su vaiku aptarkite daiktus, įvardykite jų pavadinimus ir paskirtį – taip lavinsite rankų ir akių koordinaciją bei pincetinį griebimą. |
| 12 mėnuo | „Kodėl byra tarp pirštų?“ (pažinimo įgūdžiams lavinti, kritinio mąstymo įgūdžiams formuoti) | Kviečiame susikurti smėlio dėžę iš namuose randamų birių maisto produktų, kurie šiame amžiaus tarpsnyje yra vieni įdomiausių, pvz., smulkių kruopų (manų, kukurūzų kruopų ir pan.). Į dubenį pripilkite birių produktų, pridėkite vaikui pažįstamų žaislų ir užkaskite, jų drauge ieškokite ir vėl slėpkite. Virtuvės įrankiais kruopas susemkite, įpilkite ir išpilkite. Naudojant, liečiant, kasant ir ieškant ne tik suaktyvėja pirštų jautrumas, bet ir puikiai tobulinami vaiko motorikos įgūdžiai, ugdoma dėmesio koncentracija. |
Teksto autorė edukologė, socialinių mokslų daktarė Jovita Starkutė. Šis tekstas publikuojamas nemokamai platinamame leidinyje „Kūdikio dienoraštis“. Nuotraukos @pexels.com @Nėštumokalendorius, VŠĮ „Mediapressa“, © naudoti tik gavus raštišką sutikimą.