Po Cezario ir po natūralaus gimdymo: kaip atsigauna moters kūnas

Po Cezario ir po natūralaus gimdymo: kaip atsigauna moters kūnas

Laikotarpis po gimdymo trunka 6–8 savaites (kai kuriuose šaltiniuose nurodoma, kad šis laikotarpis tęsiasi 6 pirmuosius mėnesius), nepriklausomai nuo to, ar pagimdėte natūraliais takais, ar buvo atlikta cezario pjūvio operacija.

Natūralu, kad po lengvo ir greito gimdymo kūnas ir protas atsigauna lengviau nei po ilgo ir varginančio gimdymo. Vis dėlto tikiuosi, kad ši lentelė padės susiorientuoti, kas vyksta.

Pirmoji savaitė
Kūnas po vaginalinio gimdymo. Makštis ir vulva ištinusi, perštinti, maudžianti. Kraujingos išskyros (lochijos) panašios į gausias mėnesines. Sąrėminio pobūdžio gimdos susitraukimai (ypač žindant).
Kūnas po CPO. Gali būti sunku judėti, ypač pirmosiomis paromis. Rekomenduojama judėti, kad nesusidarytų trombų. Skausmas pjūvio vietoje. Kraujingos išskyros (lochijos) panašios į gausias mėnesines. Sąrėminio pobūdžio gimdos susitraukimai (ypač žindant). Pilvo pūtimas.
Emocijos. Ekstremalūs hormonų pokyčiai lemia nuotaikų kaitą. Nuovargis. Beviltiškumo jausmas (dažniausiai dėl miego trūkumo). Postnatalinis liūdesys (sunkiausia trečia para).
Pagalba sau po vaginalinio gimdymo: Ledo kompresai tarpvietės srityje. Šlapinantis apsipylinėti tarpvietę šiltu vandeniu. Sėdimosios vonelės 3 kartus per dieną po 20 min. Daug skysčių ir skaidulingo maisto vidurių užkietėjimo profilaktikai (labai tinka datulės, slyvos), esant reikalui galima pasinaudoti mikroklizma. Jei tarpvietę labai skauda, galima išgerti vaistų nuo skausmo. Priimkite aplinkinių pagalbą, prašykite pagalbos.

Pagalba sau po CPO: Saugoti pjūvio vietą nuo nešvarumų ir drėgmės. Po dušo netrinti, o sugerti drėgmę, jei nebaisu, kuo anksčiau nebeklijuoti pleistro, kad žaizda „kvėpuotų“, net jei siūlai ir nepašalinti. Grįžus namo galima palengva pradėti pjūvio zonos masažą, siekiant išvengti kieto rando susidarymo. Jei reikia, galima išgerti vaistų nuo skausmo, pilvo pūtimo. Priimkite aplinkinių pagalbą, prašykite pagalbos.

Antroji savaitė
Kūnas po vaginalinio gimdymo. Kraujingų išskyrų mažėja, gali tik teplioti, bet vis dar gali ir gausiai kraujuoti. Abiem atvejais viskas normalu. Galimas tarpvietės niežulys – tai ženklas, kad tarpvietė gyja.
Kūnas po CPO. Vis dar galimas silpnumas, skausmas, bet jis jau nebeturėtų trukdyti rūpintis savimi ir kūdikiu. Galimas niežulys pjūvio vietoje – tai ženklas, kad žaizda gyja.
Emocijos. Postnatalinis liūdesys yra normalu reiškinys. Jei liūdesys lydimas nerimo – nesinori valgyti, sunku užmigti, nejaučiamas ryšys su naujagimiu, kyla suicidinių ar smurtinių minčių – būtina pasikalbėti su gydytoju, gali pasireikšti depresija po gimdymo.
Pagalba sau: Jei žindote, dažniausiai tai yra pagrindinis šio laikotarpio iššūkis. Todėl jei kyla klausimų, būtinai pasikvieskite žindymo konsultantę. Speneliams patinka „oro vonios“, gryno lanolino tepalas. Nepatinka netaisyklingas apžiojimas ir vienkartiniai pieno sugertukai. Kasdienis fizinis aktyvumas. Jei dėl kokių nors priežasčių į lauką su kūdikiu išeiti negalite, raskite galimybę apeiti bent aplink namą. Jums reikia aktyviai judėti ir kvėpuoti grynu oru. Sveika mityba. Ypač sveiki užkandžiai ir vanduo. Kalis – mikroelementas, palaikantis energingumą (gausu ankštiniuose, bulvėse, špinatuose, petražolėse, bananuose, papajose).
Šeštoji savaitė
Kūnas po vaginalinio gimdymo. Gimda tampa tokia, kokia buvo iki nėštumo. Kraujingos išskyros baigėsi, bet gali pakraujuoti po didesnio fizinio krūvio. Gali būti atnaujinami lytiniai santykiai (jei nebėra kraujingų išskyrų iš makšties). Didinamas fizinis aktyvumas.
Kūnas po CPO. Gimda tampa tokia, kokia buvo iki nėštumo. Kraujingos išskyros baigėsi, bet gali pakraujuoti po didesnio fizinio krūvio. Gali būti atnaujinami lytiniai santykiai (jei nebėra kraujingų išskyrų iš makšties). Galima didinti fizinį aktyvumą, vairuoti ir kilnoti ne tik savo kūdikį. Randą gali niežėti arba galite jausti nutirpimą.
Emocijos. Normalu jaustis pavargusiai ir kasdien patirti vis naujų iššūkių. Esant depresijos po gimdymo požymių būtina pasikonsultuoti su gydytoju.
Pagalba sau: Nors mediciniškai tai yra laikotarpio po gimdymo pabaiga, daugeliui moterų prireikia bent metų, kad visisiškai atsigautų po gimdymo (būtent todėl ir rekomenduojama pirmuosius metus neplanuoti naujo nėštumo), todėl rūpinkitės savimi. Fizinį aktyvumą didinkite palengva, nesilaikykite dietų, ypač jei žindote. Atnaujindama lytinius santykius klausykite savo kūno, tai bus tarsi naujas pirmas kartas. Pasirūpinkite savo komfortu. Jei žindote, normalu, kad galite jausti mažesnį lytinį potraukį, didesnį makšties sausumą. Nuovargis gali būti visų nesėkmių priežastis, todėl miegokite, snauskite, kai tik galite.
Šeštasis mėnuo
Kūnas po vaginalinio gimdymo ar CPO. Turėtų nustoti gausiai slinkti plaukai. Turėtų nebelikti šlapimo nelaikymo problemos. Fizinis nuovargis dėl miego trūkumo. Gali atsinaujinti mėnesinės (bet gali ir anksčiau arba po metų).
Emocijos. Nusistovėjusios teigiamos emocijos. Jei išlieka ar atsiranda depresijos po gimdymo požymių, būtina pasikonsultuoti su gydytoju.
Pagalba sau: Fizinis aktyvumas – sportas labai svarbus ne tik fizinei, bet ir psichinei sveikatai. Galima pradėti sportuoti didesniu pajėgumu.
Metai po gimdymo
Kūnas po vaginalinio gimdymo ar CPO. Atrodo, kad viskas grįžo į būklę, buvusią prieš nėštumą, tačiau galimi nedideli pokyčiai – galbūt liko keli kilogramai arba riebalai kaupiasi kitose kūno vietose. Pakitusi krūtų išvaizda (didesnę įtaką tam turi nėštumas, ne žindymas). Saugu planuoti naują nėštumą, tačiau CPO atveju tarp gimdymų rekomenduojama 18 mėn. pertrauka.
Emocijos. Emocinė savijauta dažniausiai jau būna visiškai stabili, bet vis dar tiesiogiai priklauso nuo išmiegotų valandų. Pamiegokite kartu su kūdikiu.
Pagalba sau: Jei lytiniai santykiai išlieka skausmingi, kankina šlapimo nelaikymo problema, dubens organų nusileidimas, pasikonsultuokite su gydytoju. Toliau sportuokite ir sveikai maitinkitės – tegul šie įpročiai išlieka visam gyvenimui.

Tekstas akušerės Agnės Škudienės , www.akuseresmokykla.lt.
Šis tekstas publikuojamas nemokamai platinamame leidinyje „Kūdikio dienoraštis“.
nuotrauka @samanthahammack @Nėštumokalendorius, VŠĮ „Mediapressa“, © naudoti tik gavus raštišką sutikimą.

Rašyti komentarą