NĖŠČIŲJŲ ANEMIJA. Pagrindinės mitybos taisyklės

NĖŠČIŲJŲ ANEMIJA. Pagrindinės mitybos taisyklės

Nėštumo metu jūsų organizmas gamina daugiau kraujo nei įprastai – tai reikalinga kūdikiui augti. Jei tokiu metu negaunate pakankamai geležies ir būtinų maisto medžiagų, organizmas tiesiog nesugebės gaminti reikiamo kiekio raudonųjų kraujo kūnelių. Tokiu atveju gali išsivystyti geležies stokos anemija – organizmo būklė, kai sumažėjus hemoglobino (eritrocito baltymo, kuris perneša deguonį kitoms organizmo ląstelėms) ir eritrocitų kiekiui pablogėja organizmo aprūpinimas deguonimi.

Neišsigąskite, nedidelė anemija nėštumo metu yra visiškai normalu. Ją patiria maždaug 13 proc. nėščiųjų Lietuvoje. Tačiau retkarčiais dėl įvairių priežasčių gali pasireikšti sunkesnės formos anemija.

 

Dažniausi geležies stokos anemijos simptomai nėštumo metu:

  • blyški, papilkėjusi odos, lūpų ir nagų spalva;
  • nuolatinis nuovargio ir silpnumo jausmas;
  • galvos svaigimas;
  • dusulys;
  • padažnėjęs širdies plakimas;
  • pablogėjęs gebėjimas sutelkti dėmesį‘
  • skausmas krūtinės srityje;
  • pakitęs skonio pojūtis (norisi valgyti „nevalgomus“ dalykus – kreidą, krakmolą, molį, ledą ir pan.).

 

DĖMESIO! Pirmieji anemijos simptomai dažniausiai būna nespecifiniai, tiesiog panašūs į bendruosius nėštumo pojūčius. Anemija diagnozuojama tik kraujo tyrimų metu. Todėl labai svarbu periodiškai atlikti kraujo tyrimus, kuriuos paskiria gydytojas kiekvieną nėštumo trimestrą.

 

 

Negydoma geležies stokos anemija gali sukelti daug sunkių negalavimų:

  • išankstinio gimdymo riziką;
  • riziką, kad gims itin mažo svorio kūdikis;
  • kraujo perpylimo riziką;
  • depresiją po gimdymo;
  • anemiją gimsiančiam kūdikiui;
  • kūdikio vėluojančią vystymosi raidą.

„Be to, reikia įvertinti, kad kiekvienas gimdymas baigiasi tam tikru kraujavimu. Jei moteriai buvo nustatyta anemija, tai dar labiau sekinamas jos organizmas“, – įspėja Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos vadovė prof. dr. Rūta Jolanta Nadišauskienė.

Nėštumo metu, ypaš trečiąjį trimestrą, geležies poreikis moters organizmui padidėja 2–3 kartus. Todėl pirmiausia gydytojas rekomenduos valgyti daug geležies turinčio maisto (žr. žemiau esančią lentelę). Svarbu atkreipti dėmesį, kad maiste geležis esti dviejų formų:

 

  • „Hemo“ geležis, kurios turi mėsa ir žuvis. Ji organizmo pasisavinama gana gerai, iki 25 proc. savo kiekio, pasisavinimui beveik neturi įtakos kiti veiksniai.
  • „Ne hemo“ geležis, kurios yra daržovėse, pieno ir grūdiniuose produktuose. Ji absorbuojama prastai, vos iki 5 proc. savo kiekio, be to, pasisavinimui įtakos turi kartu valgomas maistas.

 

Geležies pasisavinimą didina mėsa, daug vitamino C turintys vaisiai ir jų sultys – citrusiniai vaisiai, braškės, kiviai. Mažina – kava ir arbata, nes jų sudėtyje yra taninų.  Naujos formulės efektyvaus įsisavinimo maisto papildas, kuris neturi sąveikos su maistu – BLUE IRON dovanoja jums 20% nuolaidą su kodu LAUKIU! Svarbu suprasti produktų derinimo svarbą, nes net ir sveiki produktai savyje turi natūralių medžiagų, kurios mažina geležies pasisavinimą: daržovėse ir grūduose yra fitatų, špinatuose ir sojose – oksalatų, pieno produktuose – kalcio. Atkreipkite dėmesį ir į maisto derinimą su vartojamais vaistais. Kalcio papildai, skrandžio rūgštingumą mažinantys vaistai taip pat mažina geležies absorbciją.

 

 

MITYBOS PLANAS – GELEŽIS KASDIEN

Nors anemijos pasekmės skamba gąsdinančiai, labai nerimauti neverta, kadangi laukdamasi periodiškai atliekate tyrimus, esate stebima gydytojų ar akušerės. Atminkite ir tai, kad tinkama mityba – vienas iš esminių veiksnių, turinčių įtakos geležies kiekiui organizme.

 

 

truksta_gelezies

Daugiau apie geležies svarbą nėštumo bei žindymo metu bei idėją KAIP SUSIPLAKTI ŽALIĄ KOKTEILĮ rasite kitame mūsų straipsnyje „Motinystė ir geležies stoka“.

 

 

Jei išsiugdysite įprotį kasdien rinktis daug geležies turinčius produktus, padėsite ne tik sau, bet ir būsimam mažyliui! Įpraskite bent tris kartus per dieną valgyti geležies gausaus maisto. Laikykitės tokio plano:

 

  • liesa raudona mėsa;
  • tamsiai žalios lapinės daržovės ;
  • geležies gausūs dribsniai ir grūdų košės;
  • pupelės, lęšiai, sojų varškė (tofu);
  • sėklos ir riešutai;
  • kiaušiniai.

 

 

nuolaida

BlueIron_nesciuju_anemij

 

Maisto produktai, turintys daug geležies:
Maisto produktai   Fe kiekis (mg/100 g)
Mėsa Jautiena 3,1
Kalakutiena 1,8
Vištiena 1,6
Žuvis Sardinė 2,9
Menkė 1,4
Silkė 1,3
Kiaušinis Trynys 6,1
Visas 2,5
Grūdinės kultūros Kukurūzų dribsniai 6,7
Avižinės kruopos 4,0
Juoda duona 2,7
Daržovės ir vaisiai Džiovinti obuoliai 11,0
Datulės 6,0
Džiovinti abrikosai 4,0

SVARBU! Nėščioji turėtų vengti kepenų produktų dėl juose esančio labai didelio vitamino A kiekio, nes jo perdozavimas kenksmingas vaisiui. Sveikatos ministerijos atmintinėje teigiama „Vitaminas A. Dideli jo kiekiai neigiamai veikia vaisiaus raidą, todėl reikėtų vengti maisto papildų, kurių sudėtyje yra daugiau nei 700 µg šio vitamino, kepenų produktų, paštetų“.

 

Pasitaiko situacijų, kai maistas negali užtikrinti padidėjusio geležies poreikio, nes su maistu pasisaviname tik 5–30 proc. geležies. Tokiu atveju, esant itin žemiems kraujo rodikliams, gali prireikti vartoti geležies papildus ir folio rūgštį.

 

Gydytojas, įvertinęs geležies stokos riziką, išsakytus simptomus bei atliktus kraujo tyrimus, skirs geležies preparatų. Dažniausiai nėščiosioms skiriami geriamosios geležies preparatai. Įsigydama būtinai atkreipkite dėmesį į sudedamąsias dalis, rinkitės savo sudėtimi kuo natūralesnį, patikimo gamintojo produktą.

Nenuogąstaukite, jei nepastebite greitų rezultatų. Geležies preparatus reikia vartoti ilgai, nes pakankamas geležies kiekis organizme susikaupia tik per keletą mėnesių. Jei laikotės rekomendacijų, naudojate geležies papildus, o kraujo rodikliai negerėja praėjus 2–3 savaitėms nuo gydymo pradžios, būtina pasikonsultuoti su gydytoju hematologu. Šis kraujo ligų specialistas esant reikalui stebės jus visą nėštumo laikotarpį ir jam padedant anemiją suvaldysite lengviau.

 

 

Skaitykite plačiau:

 PIRMIEJI ŽINGSNIAI PER GREITAI DIDĖJANT KŪNO MASEI

KIEK ENERGIJOS REIKIA VAISIUI UŽAUGINTI?

MOTINYSTĖ IR GELEŽIES STOKA

 

 

Nuotrauka @stylemepretty
Tekstas Elzės Gerdvilienės @Nėštumokalendorius, VŠĮ „Mediapressa“, © naudoti tik gavus raštišką sutikimą

 

 

 

 

 

 

 

 

Rašyti komentarą